lunes, 12 de noviembre de 2012

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT



En la feina del psicopedagog el més emocionant de tot és atendre a la diversitat. El fet d'atendre a la diversitat significa respectar i valorar a tots i totes per igual. Cada persona presenta les seves particularitats, dificultats, interessos, expectatives, personalitat, caràcter... i això ens ofereixen  una gran diversitat a l'aula. Aquesta s'ha d'atendre de la millor manera possible sempre tenint en compte el desenvolupament integral de l'alumnat, el seu context educatiu, l'entorn socioeconòmic i familiar... Com més informació coneixem dels alumnes millor els podem atendre, ajudar, orientar i aconsellar. La manca de comunicació sovint talla el fil entre l'alumne/a i el/la psicopedagog/a. 

La tasca del psicopedagog resulta de gran orgull i satisfacció per al professional, ja que el fet de poder centrar-se de forma individualitzada amb l'alumnat resulta molt profitós. Sovint el psicopedagog organitza grups reduits per atendre a la diversitat i així poder ajudar-los a reforçar aquells aspectes més fluixos i en els que mostren més dificultats. També li ensenya tècniques d'estudi i habilitats que li resultin enriquidores a l'hora de treballar i estudiar. El psicopedagog és un referent per a l'alumne d'Educació Secundària, ja que quan el necessita sap que està al centre per poder parlar amb ell i que l'orienta i l'ajuda quan ho necessita.

La diversitat ens ofereix un enriquiment de la cultura quan parlem d'alumnes d'altres paisos. Aquests poden explicar els seus costums, idees, tradicons als altres alumnes i així entre tots poden anar coneixent la resta de cultures que no siguin la seva. El fet de conèixer varies cultures i respectar-les tenint en compte les seves característiques ens proporciona un enriquiment cultural important. 

A l'aula la diversitat és molt gran. Alguns alumnes poden ser nouvinguts, altres viuen a Catalunya des de fa molts anys, algun pot ser despisat, un altre molt treballador, uns altres que mostren dificultats per llegir, altres de comprensió, altres per resoldre problemes. També ens podem trobar amb alumnes que presenten nee com ara deficients visuals, motòrics, tdha...Aquest ventall tan ampli de tipologia d'alumnat ens ofereix LA DIVERSITAT. 








2 comentarios:

  1. A part de contemplar estudiants nouvinguts com alumnes amb diferents nivells d'aprenentatge, contempleu també la diversitat des del ventall de discapacitat física o intel·lectual?

    ResponderEliminar
  2. Sí, estem oberts a tots tipus de casos, ja que ens trobem en un món molt divers, en el qual s'ha de fer front a tot tipus de problemàtica, discapacitat, mancança... Si no he fet massa esmena és degut a què no tenim massa alumnat amb aquestes discapacitats. Estem oberts a tot tipus d'alumnat i intentem ajudar-lo, tractar-lo, aconsellar-lo i orientar-lo de la millor manera possible, sempre fixant-se en les seves característiques personals.

    ResponderEliminar